38
Published: 38
This catalogue is published with two solo exhibitions also called ’38’.
It includes all paintings of the series, the ‘38 imperfections of the soul‘, inspired by the Bach flower Remedies.
info about the exhibitions: Solo at Judy Straten, Solo at KunstSalon
You can’t purchase this publication anymore
Preface Judy Straten Gallery (only in Dutch):
In 2006 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het werk van Karin Hoogesteger. Wat mij in het werk aantrok was de zachtheid en mystiek, maar ook de opbouw. Letterlijke diepte en gelaagdheid, gebruikmakend van het pure linnen, papier, acryl en houtskool.
De verhalen die Karin met haar schilderijen vertelt zijn niet direct te doorgronden. De voorstellingen zijn meestal bijna vrolijk, lief of naïef te noemen. Als toeschouwer moet je door de lagen heen willen gaan, en al snel besef je dat er een diepere betekenis aan ten grondslag ligt. De symboliek ligt soms verscholen in letterlijke symboliek weergegeven door geometrische vormen die als een patroon over de voorstelling zijn geschilderd. Soms ervaar je de symboliek doordat je bij het aanschouwen van het werk een rilling door je lijf krijgt waar je niet direct de vinger op kunt leggen. Een onderhuids gevoel waarbij je instinctief weet dat het schilderij meer voorstelt dan alleen de weergave van een lieftallig portret van een kind. En soms is het terug te vinden in voorwerpen of dieren, maar altijd ga je jezelf afvragen waarom, wat, wie…
Preface gallery de KunstSalon (only in Dutch):
In haar werk onderzoekt Karin Hoogesteger (1973) op uiteenlopende manieren de werkelijkheid die achter de werkelijkheid schuil gaat. Met haar schilderijen poogt ze het gevoel van de toeschouwer aan te spreken, waarbij het vaak gaat om bezinning op het leven in het algemeen en het individu in het bijzonder.
In haar meest recente serie ‘De 38 imperfecties van de ziel’, waarin zoals altijd de mens centraal staat, liet Karin zich inspireren door zogeheten Bachbloesems: 38 bloesems die volgens de natuurlijke geneeswijze gebruikt kunnen worden om negatieve gevoelens te overwinnen. Deze bloesems vormden het uitgangspunt voor het weergeven van verschillende gemoedstoestanden als angst, onzekerheid en eenzaamheid. Of de toeschouwer deze staten van bewustzijn daadwerkelijk ervaart, blijft echter aan een geheel eigen interpretatie onderhevig. De emoties en vragen die de schilderijen op kunnen roepen, worden immers niet eensluidend door Karin geduid en beantwoord.
De uiteenlopende mogelijke betekenissen van Karins schilderijen komen op een bijzondere manier samen met de gekozen vormentaal. Op ongeprepareerde linnen doeken past ze tegelijkertijd verschillende technieken en materialen toe, zoals acrylverf, potlood, houtskool, Chinese inkt en (rijst)papier. De visuele gelaagdheid die door de uiteenlopende technieken ontstaat, benadrukt op tastbare wijze de symbolische gelaagdheid in het schilderij.